ISO-sertifisering – et viktig virkemiddel for å nå våre mål!
Returkraft har implementert tre ISO-standarder som en del av vårt systematiske arbeid for kontinuerlig forbedring. Det å oppnå ISO-sertifisering kan være krevende arbeid å komme i gang med, men når systemene først kommer på plass og etterleves gir det gode effekter. I denne artikkelen har vi kort skrevet litt om hvorfor Returkraft anser ISO-sertifisering som et viktig verktøy for oss.
Hos Returkraft har vi fokus på kontinuerlig forbedring i alle våre prosesser og systemer i hele organisasjonen, og en ISO-sertifisering er en bekreftelse på at bedriften oppfyller spesifikke og høye standarder. Som et ledd i dette arbeidet har vi i vårt ledelsessystem implementert kravene i standardene
ISO 9001: Kvalitetsstyring
ISO 14001: Miljøstyring
ISO 45001: Arbeidsmiljø
Selv om ISO er sertifiseringsordning hvor virksomheten får bekreftet at den oppfyller de kravene som er satt av den internasjonale standardiseringsorganisasjonen ISO(International Organization for Standardization), betyr dette mer enn bare en anerkjennelse for oss.
Dette er «vår måte» å gjøre ting på. Vi ønsker å levere kvalitet i alle ledd, ta vare på våre ansatte gjennom en sikker, trygg og god arbeidsplass, være forutsigbare for våre kunder og samarbeidspartnere slik at vi leverer god kvalitet på våre varer (strøm og fjernvarme) og tjenester(energigjenvinning av avfall).
Systemene som bygges opp etter ISO-standardene hjelper oss på veien og er et viktig verktøy for å nå våre mål om blant annet:
Redusert risiko: ISO-sertifisering bidrar til systematiske og grundige gjennomganger av våre prosesser, som bidrar til å identifisere og redusere risikoer.
Forbedret effektivitet og produktivitet: Implementering av ISO-standarder hjelper oss til å strømlinjeforme prosesser, redusere feil og forbedre kvaliteten på arbeidet.
Bedre arbeidsmiljø: hjelper oss til å systematisk arbeide med arbeidsmiljø, helse og sikkerhet, med den hensikt å redusere arbeidsrelaterte skader og sykdommer.
Miljøbevissthet: ISO14001-sertifisering hjelper oss i arbeidet med å redusere ytre miljøpåvirkning og oppfylle kravene i miljølovgivningen.
Økt kundetilfredshet: Ved å følge ISO-standarden for kvalitet (9001) sikrer vi at Returkraft leverer produkter og tjenester som møter kundens krav og forventninger.
Økt troverdighet og konkurranseevne: ISO-sertifiseringen fungerer også et kvalitetsstempel, som igjen er viktig for vår troverdighet hos kunder, leverandører og andre samarbeidspartnere.
Gjennom målrettet arbeid og samarbeid bidrar vi til økt effektivitet og kvalitet i alle ledd mot visjonen vår; Sammen skaper vi en grønn og trygg framtid!