Snarveier:
Om Returkraft

Hva er mangfold og hvorfor er det viktig?

Skrevet av: Gina Nordsveen
Publisert:
11.2.2025

I Returkraft jobber vi aktivt for å fremme mangfold. Vi deltok nylig på et seminar om hvordan organisasjonskultur kan påvirke mangfoldets potensial. Administrasjonssjef Marit Løvland leder dette strategiske arbeidet, med fokus på å sikre at mangfoldet gir reelle gevinster for selskapet.

Hva er mangfold og hvorfor er det viktig?  

På Returkraft ønsker vi en organisasjonskultur som fremmer mangfold! Selvsagt gjør vi det, men mangfold og mangfoldsledelse er krevende! For det første skal man ha en formening om hva mangfold er, videre hvorfor mangfold er strategisk viktig for selskapet og ikke minst hvordan man kan få ut potensiale i dette. Dernest skal man lede mangfoldet slik at det gir en positiv effekt og at man kan komme til det nivået Loveleen Rihel Brenna beskriver som «Lærings og effektivitetsparadigme», hvor fokus er på Verdiskaping, læring, innovasjon, tett knyttet til kjernevirksomheten og interseksjonalitet (se hele mennesket).  

Det er jo der vi ønsker å komme! Som et ledd i å bygge en organisasjonskultur som fremmer mangfold med dette som mål, dro derfor hele AMU på seminaret «Hvilken type organisasjonskultur fremmer og hemmer potensialet i mangfoldet?» arrangert blant annet av Næringsforeningen, Likestilt arbeidsliv, Flere i arbeid, Kristiansand Kommune og en By For alle. Her fikk AMU en god innføring i tematikken, som ikke bare handler om samfunnsansvar, inkludering og utenforskap, men også verdiskaping.

Strategisk viktighet av mangfold

For oss handler mangfoldsarbeidet altså også om bunnlinja til selskapet! Det er selvsagt viktig å være en aktiv bidragsyter for å få flere i arbeid, forebygge utenforskap og radikalisering og unngå diskriminering og trakassering, likevel er dette et viktig strategisk valg for et mer bærekraftig selskap. Ved å arbeide med mangfold og mangfoldsledelse rigger vi oss for fremtiden. Kampen om arbeidskraften vil tilspisse seg fremover, og om vi ikke tenker nytt, ser muligheter og legger strategier for å få ut potensialet i mangfoldet vil det bli mer krevende å beholde eksisterende og tiltrekke seg nye arbeidstakere. Videre vil det å få ut potensialet i det mangfoldet vi allerede har i selskapet både kunne bidra til økt kreativitet og innovasjon, bedre beslutningstaking og økt trivsel. Altså mye bra i vente!!

Administrasjonssjef Marit Løvland leder arbeidet ved Returkraft. Hun minner om at dette er strategisk langsiktig arbeid. Målet er heller ikke å rekruttere mangfold for mangfoldets skyld. Uten konkrete mål eller kompetanse om mangfoldsledelse er faren større for at det blir kaos enn gevinst.  Man må ha et klart mål for arbeidet, et strategisk blikk på de kompetanser og evner som trengs og finnes, og legge til rette for at hver enkelt kan og får bidra. Disse igjen må få bli kjent med sine kollegaers roller, kompetanser og bidrag, slik at «laget» stoler på hverandre og trekker sammen i riktig retning. Dette kan beskrives som en bil bestående av mange komponenter. Hvis man for eksempel skal lage en bil, må man ha kunnskap om hvilke egenskaper de forskjellige komponenter har, velge ut de riktige komponentene, organiseres dem, for så å settes sammen for at det skal bli en bil. Skal man derimot ha en skikkelig kvalitetsbil, så skal man også være innovativ, ha mot til å prøve noe nytt, og etter hvert evne å sette komponentene perfekt sammen, vedlikeholde og utvikle dem.  Akkurat som alle de forskjellige medarbeiderne vi har i en bedrift. Først når man driver strategisk mangfoldsledelse, uten «mangfoldsvasking» (ref innlegg https://www.linkedin.com/posts/marit-l%C3%B8vland-a05b7b88_vi-m%C3%A5-passe-oss-for-mangfoldsvaskingsfella-activity-7244933399574892545-YPqh?utm_source=share&utm_medium=member_desktop) vil man få utbytte av mangfoldet.

Tips fra eksperter

Heldigvis finnes det dyktige mangfolds eksperter som kan hjelpe ledere på rett vei, som for eksempel PWC og IMDI som har bidratt med ledergruppens kurs i mangfoldsledelse. Sist, men ikke minst er det viktig å lytte til mangfoldseksperten Loveleen Rihel Brenna som blant annet lister opp følgende tips for et strategisk og lønnsomt arbeid med mangfold;

  • Finn ut hvorfor arbeid med mangfold er relevant for din organisasjon
  • Identifiser synlig og usynlig mangfold blant dine ansatte i dag
  • Tenk gjennom; Hvilke mål har din organisasjon satt for likestilling og mangfold, og hvordan henger disse sammen med deres forretningsmessige mål?
  • Identifiser språket dere bruker når dere snakker om ulike grupper i samfunnet, ansatte, kunder og samarbeidspartnere
  • Forstå forskjellen mellom det forretningsmessige og det ideologiske argumentet.

 

Det finnes altså ikke noen «quick-fix» for å få effekt ut av arbeidet, men her som i alle andre ting man arbeider med kreves kompetanse, målrettet arbeid og en organisasjonskultur som forstår «hvorfor» og som er villige til å gå den ekstra mila for å lykkes.