Snarveier:
Om Returkraft

5S – hvorfor skal vi drive med det?

Skrevet av: Marit Løvland
Marit Løvland
Publisert:
20.11.2024
Fra LEAN Fagsamling i regi av Eydeklyngen

Har du opplevd å lete rundt etter ting som ikke står der de skal, eller kommet inn på et møterom hvor kopper og glass står igjen fra forrige møte, at tusjen til whiteboarden ikke virker, eller at det mangler en peker når du skal holde presentasjon? Og hvor irriterende er det ikke når verktøyet eller utstyret du trenger ikke finnes der du forventer at det skal være, og du må starte en «leteaksjon» for å finne ut hvor det ble lagt sist?

Alle slike hendelser er tidstyver og gjør oss mindre effektive. Dette kun fordi ting ikke har sin faste plass, men heller har blitt lagt der man var sist eller der det tilfeldigvis var en ledig plass.

Hos Returkraft liker vi ikke å ha det sånn. Vi er heller tilhengere av 5S og har høyt fokus på dette av flere grunner. Blant annet vil en forankret og implementert 5S-standard bidra til å gjøre arbeidshverdagen mer effektiv, tryggere, mer økonomisk og ikke minst også hyggeligere og dermed også godt for arbeidsmiljøet.  

Men hva er egentlig 5S? Jo, dette er en metode eller et Lean-verktøy som stammer fra Japan, og som enkelt forklart handler om å sortere, strukturere/systematisere, skinne/skure, standardisere og sikre. Dette er ord som alle starter på S, og derav 5S.

På Sintef sine web-sider er 5S-arbeidet visualisert med følgende modell:

De 5 S-ene: sortere, systematisere, skinne, standardisere og sikre.

Forklart etter vår tilnærming handler dette om følgende;

 

1. Sortere: Vi arbeider etter prinsippet med å identifisere hva vi faktisk trenger i arbeidshverdagen og rydde bort alt vi ikke har bruk for. Kan noe gjenbrukes av andre, blir det solgt eller gitt bort. Er det ukurant/defekt, blir det levert på gjenvinningsstasjon.

 

2. Systematisere: Det vi beholder må organiseres på beste måte etter prinsippet at det skal være lett å finne og tilgjengelig for de som har behov for det. Alt får derfor en fast plass som merkes. Dersom noe er fjernet fra sin plass, vil det være synlig. Dette avhenger selvsagt av at alle følger prinsippene og setter tilbake utstyret der det skal når de er ferdige med det.

 

3. Skinne: Alle ved Returkraft har ansvar for å følge 5S-prinsippene, herunder for å holde det rent og ryddig på anlegget. Det gjør oss mer effektive og skaper en mer sikker og trivelig arbeidsplass.

 

4. Standardisere: Vi har standardiserte skilt og retningslinjer for hvordan kravene visuelt skal synliggjøres og kommuniseres.

5. Sikre: For å sikre at 5S blir en del av organisasjonskulturen er det viktig med forankring i alle ledd, fra ledelsen og ut til alle avdelinger. Det må etableres rutiner og systemer som gjør at arbeidet følges opp. Hos oss er for eksempel 5S runder en del av operatørenes oppgave i forbindelse med sjekk runder i anlegget, alvorlige eller gjentakende «brudd» løftes opp på ledernivå.

Oppsummert

 

Det er viktig at 5S ikke oppfattes som et ryddeprosjekt, men at man heller tenker større. Fokuset må være på å bygge kompetanse om 5S og en kultur for å fjerne sløsing, få bedre flyt, redusere kostnader, bortkastet tid, samtidig som det gjør arbeidsplassen sikrere og triveligere.

 

For å lykkes med 5S kreves det systematisk og målrettet arbeid over tid. Tankesettet og eierskap til prosessene må forankres bredt i hele selskapet, og ikke plasseres hos enkelte medarbeidere.

 

Videre er ledelsens engasjement avgjørende for å lykkes, og det burde ikke være så vanskelig å motivere ledelsen for det når erfaringene viser at et 5S fokus vil bidra til

  • Bedre arbeidsmiljø og medarbeiderinvolvering  
  • Økt sikkerhet   
  • Redusert plassbehov  
  • Bedre kvalitet   
  • Tidsbesparelse   
  • Bedre arbeidsflyt   
  • En arbeidsplass man er stolt av og som signaliserer at man har ting på stell  

 

Ved å implementere 5S-prinsippene kan vi ikke bare forbedre effektiviteten og sikkerheten på arbeidsplassen, men også skape et miljø hvor alle trives og føler stolthet over sitt arbeid. Sammen arbeider vi for en kultur som fremmer orden, kvalitet og kontinuerlig forbedring.