Lær mer om karbonfangst

Verdikjede for karbonfangst og -lagring

Verdikjeden knyttet til karbonfangst og -lagring kan deles inn i fem ledd:

De to siste leddene vil være tjenester Returkraft vil kjøpe i en operasjonell fase.

Hva er CCS?
Tidslinje
1

Karbonfangst på Returkraft

Fangst av karbon, samt flytendegjøring
2

Transport til mellomlager

Lasting til tankbil og transport til mellomlagring
3

Mellomlagring

Lossing av karbon fra tankbilen til mellomlagringstank og mellomlagring i opptil 4 døgn ved kaikant, og frem til karbon er lastet ombord på båt
4

Transport til permanent lagring

Omfatter skipstransport til permanent lager
5

Permanent lager

Permanent lagring hvor karbon deponeres i egnede geologiske formasjoner langt under havbunnen

Hva trenger vi?

Rammeverk knyttet til CO2-avgift, karbonfjerning og støtteordninger.

CO2-avgift på alt avfall

CO2-avgift ilegges alt avfall uavhengig av hvor det leveres

Omvendt avgift for karbonfjerning

Det må etableres et rammeverk for karbonfjerning slik at negative utslipp utgjør en viktig inntektskilde for karbonfangst. (Venstre foreslår kr 3 000 pr tonn).

Differansekontrakter

Det må innføres ordninger som bidrar til rask igangsetting av fangst og lagring av CO2. Differansekontrakter som dekker gapet mellom kostnader og inntekter frem til karbonprisen er tilstrekkelig høy. Staten bør også stille garanti for låneopptak.

Infrastruktur

Staten må ta en koordinerende rolle i etablering av lager- og transporttjenester på vegne av fangstaktørene.

Hvorfor skal vi fange CO2?

Med karbonfangstanlegg hos Returkraft vil vi kunne fange 130 000 tonn CO2 i året og dermed være den største klimasatsningen i Agder. Det planlagte anlegget skal bidra til at regionen oppnår sitt klimamål om å redusere klimagassutslippene betydelig innen 2030.

Det blir anslått at det hvert år produseres mer enn to milliarder tonn avfall i verden. Innen 2050 er det ventet at avfallsmengden vil øke til 3,4 milliarder tonn.  Hvert år havner rundt 100 millioner tonn avfall på deponi eller søppelhauger på fastlandet i Europa. Dersom dette hadde blitt erstattet med moderne energigjenvinning av sortert restavfall, inkludert infrastruktur for karbonfangst- og lagring får vi utslippskutt på mellom 5,5 prosent og 10 prosent av EUs totale CO2-utslipp i 2021. Mengden avfall er et stort problem og det er avgjørende at det blir håndtert på en bærekraftig måte.

Hvorfor fange C02?
Tidslinje
1

Karbonfangst på Returkraft

Fangst av karbon, samt flytendegjøring
2

Transport til mellomlager

Lasting til tankbil og transport til mellomlagring
3

Mellomlagring

Lossing av karbon fra tankbilen til mellomlagringstank og mellomlagring i opptil 4 døgn ved kaikant, og frem til karbon er lastet ombord på båt
4

Transport til permanent lagring

Omfatter skipstransport til permanent lager
5

Permanent lager

Permanent lagring hvor karbon deponeres i egnede geologiske formasjoner langt under havbunnen

Hva trenger vi?

Rammeverk knyttet til CO2-avgift, karbonfjerning og støtteordninger.

CO2-avgift på alt avfall

CO2-avgift ilegges alt avfall uavhengig av hvor det leveres

Omvendt avgift for karbonfjerning

Det må etableres et rammeverk for karbonfjerning slik at negative utslipp utgjør en viktig inntektskilde for karbonfangst. (Venstre foreslår kr 3 000 pr tonn).

Differansekontrakter

Det må innføres ordninger som bidrar til rask igangsetting av fangst og lagring av CO2. Differansekontrakter som dekker gapet mellom kostnader og inntekter frem til karbonprisen er tilstrekkelig høy. Staten bør også stille garanti for låneopptak.

Infrastruktur

Staten må ta en koordinerende rolle i etablering av lager- og transporttjenester på vegne av fangstaktørene.

Karbonfangst – en mulighet for utslippsfri avfallsforbrenning.

Returkraft har siden 2018 jobbet med å bygge kompetanse om karbonfangst og -lagring (CCS) for å se på hvilke muligheter dette kan gi til å redusere klimagassutslipp ved anlegget.

Returkrafts samfunnsoppdrag – energigjenvinning av avfall som ikke kan eller bør materialgjenvinnes, medfører utslipp på rundt 130 000tonn CO2 (karbondioksid) årlig. Dersom Norge skal nå sine klimaforpliktelser med 55% reduksjon av klimagasser er det helt nødvendig å kutte utslipp også fra prosessindustri, inkludert avfallsforbrenning. Uten tiltak som gjør avfallsforbrenningen utslippsfri, vil etablerte klimapolitiske tiltak som økning av CO2-avgiften føre til at de offentlige renovasjonsgebyrene øker kraftig innen og etter 2030.

Karbonfangst er den eneste tekniske metoden som kan fjerne CO2-utslipp fra avfall som ikke kan eller bør materialgjenvinnes. I tillegg muliggjør det såkalt «karbonfjerning», ettersom man også fanger utslipp fra biogene avfallskilder. Karbonfjerning innebærer både en forretningsmulighet og vesentlige bidrag til lokale og nasjonale forpliktelser om utslippskutt.

Karbonfangst på Returkraft vil kreve større investeringer knyttet tilfangstanlegg og tilhørende infrastruktur. Men med modning av etablertteknologi, effektive løsninger og riktige rammevilkår vil det være mulig å gjøre avfallsforbrenningen utslippsfri samtidig som økningen i renovasjonsgebyret kan bli lavere enn den ellers ville blitt dersom man skullebetalt den rene CO2-avgiften.

Sammen med eierne (offentlig eide renovasjonsselskap i Agder) har Returkraft derfor tatt initiativ til å utrede muligheter for å realisere karbonfangst og-lagring (CCS) på Returkraft innen 2030.

Om CCS på Returkraft
Tidslinje
1

Karbonfangst på Returkraft

Fangst av karbon, samt flytendegjøring
2

Transport til mellomlager

Lasting til tankbil og transport til mellomlagring
3

Mellomlagring

Lossing av karbon fra tankbilen til mellomlagringstank og mellomlagring i opptil 4 døgn ved kaikant, og frem til karbon er lastet ombord på båt
4

Transport til permanent lagring

Omfatter skipstransport til permanent lager
5

Permanent lager

Permanent lagring hvor karbon deponeres i egnede geologiske formasjoner langt under havbunnen

Hva trenger vi?

Rammeverk knyttet til CO2-avgift, karbonfjerning og støtteordninger.

CO2-avgift på alt avfall

CO2-avgift ilegges alt avfall uavhengig av hvor det leveres

Omvendt avgift for karbonfjerning

Det må etableres et rammeverk for karbonfjerning slik at negative utslipp utgjør en viktig inntektskilde for karbonfangst. (Venstre foreslår kr 3 000 pr tonn).

Differansekontrakter

Det må innføres ordninger som bidrar til rask igangsetting av fangst og lagring av CO2. Differansekontrakter som dekker gapet mellom kostnader og inntekter frem til karbonprisen er tilstrekkelig høy. Staten bør også stille garanti for låneopptak.

Infrastruktur

Staten må ta en koordinerende rolle i etablering av lager- og transporttjenester på vegne av fangstaktørene.

Organisering av karbonfangstprosjektet og beslutningsmyndighet

Realisering av karbonfangst på Returkraft er et komplekst og krevende prosjekt. For å redusere risiko knyttet til nødvendige investeringer, er man avhengige av grundige forprosjekter og gode prosesser. Prosjektet er derfor organisert i forskjellige faser og foregår over flere år.

For hver fase gjøres det studier og avklaringer som definerer teknologi, kostnad og tidsbruk. Dette gjøres for å redusere risiko og finne de beste løsningene. For at Returkrafts prosjekt skal kunne realiseres er man helt avhengig av at rammevilkår fra staten legger til rette for bærekraftige forretningsmodeller. Parallelt med karbonfangstprosjektet jobber både Returkraft og andre aktører derfor med å gi innspill som sørger for gode rammevilkår for realisering av flere karbonfangstprosjekter.



Mellom hver av fasene i prosjektforløpet er det lagt inn kontrollpunkter der Returkrafts eiere og eierkommuner involveres. Basert på resultater fra hver fase og eventuell utvikling rundt rammevilkår gjøres det en vurdering på hvorvidt det er grunnlag for å videreføre prosjektet til neste fase.

Tidslinje
Tidslinje
1

Karbonfangst på Returkraft

Fangst av karbon, samt flytendegjøring
2

Transport til mellomlager

Lasting til tankbil og transport til mellomlagring
3

Mellomlagring

Lossing av karbon fra tankbilen til mellomlagringstank og mellomlagring i opptil 4 døgn ved kaikant, og frem til karbon er lastet ombord på båt
4

Transport til permanent lagring

Omfatter skipstransport til permanent lager
5

Permanent lager

Permanent lagring hvor karbon deponeres i egnede geologiske formasjoner langt under havbunnen

Hva trenger vi?

Rammeverk knyttet til CO2-avgift, karbonfjerning og støtteordninger.

CO2-avgift på alt avfall

CO2-avgift ilegges alt avfall uavhengig av hvor det leveres

Omvendt avgift for karbonfjerning

Det må etableres et rammeverk for karbonfjerning slik at negative utslipp utgjør en viktig inntektskilde for karbonfangst. (Venstre foreslår kr 3 000 pr tonn).

Differansekontrakter

Det må innføres ordninger som bidrar til rask igangsetting av fangst og lagring av CO2. Differansekontrakter som dekker gapet mellom kostnader og inntekter frem til karbonprisen er tilstrekkelig høy. Staten bør også stille garanti for låneopptak.

Infrastruktur

Staten må ta en koordinerende rolle i etablering av lager- og transporttjenester på vegne av fangstaktørene.

Rammevilkår

Rammevilkår
Tidslinje
1

Karbonfangst på Returkraft

Fangst av karbon, samt flytendegjøring
2

Transport til mellomlager

Lasting til tankbil og transport til mellomlagring
3

Mellomlagring

Lossing av karbon fra tankbilen til mellomlagringstank og mellomlagring i opptil 4 døgn ved kaikant, og frem til karbon er lastet ombord på båt
4

Transport til permanent lagring

Omfatter skipstransport til permanent lager
5

Permanent lager

Permanent lagring hvor karbon deponeres i egnede geologiske formasjoner langt under havbunnen

Hva trenger vi?

Rammeverk knyttet til CO2-avgift, karbonfjerning og støtteordninger.

CO2-avgift på alt avfall

CO2-avgift ilegges alt avfall uavhengig av hvor det leveres

Omvendt avgift for karbonfjerning

Det må etableres et rammeverk for karbonfjerning slik at negative utslipp utgjør en viktig inntektskilde for karbonfangst. (Venstre foreslår kr 3 000 pr tonn).

Differansekontrakter

Det må innføres ordninger som bidrar til rask igangsetting av fangst og lagring av CO2. Differansekontrakter som dekker gapet mellom kostnader og inntekter frem til karbonprisen er tilstrekkelig høy. Staten bør også stille garanti for låneopptak.

Infrastruktur

Staten må ta en koordinerende rolle i etablering av lager- og transporttjenester på vegne av fangstaktørene.

Kontakt oss

Har du spørsmål om karbonfangstprosjektet på Returkraft? Ta gjerne kontakt.

Benedichte Limmesand Hellestøl

Prosjektdirektør CCS


+47 958 70 162

Send e-post

Styreleder for Returkraft AS:

Lars Petter Maltby

Administrerende direktør ved Returkraft AS:

Lars Erik Harv

Kontakt oss
Tidslinje
1

Karbonfangst på Returkraft

Fangst av karbon, samt flytendegjøring
2

Transport til mellomlager

Lasting til tankbil og transport til mellomlagring
3

Mellomlagring

Lossing av karbon fra tankbilen til mellomlagringstank og mellomlagring i opptil 4 døgn ved kaikant, og frem til karbon er lastet ombord på båt
4

Transport til permanent lagring

Omfatter skipstransport til permanent lager
5

Permanent lager

Permanent lagring hvor karbon deponeres i egnede geologiske formasjoner langt under havbunnen

Hva trenger vi?

Rammeverk knyttet til CO2-avgift, karbonfjerning og støtteordninger.

CO2-avgift på alt avfall

CO2-avgift ilegges alt avfall uavhengig av hvor det leveres

Omvendt avgift for karbonfjerning

Det må etableres et rammeverk for karbonfjerning slik at negative utslipp utgjør en viktig inntektskilde for karbonfangst. (Venstre foreslår kr 3 000 pr tonn).

Differansekontrakter

Det må innføres ordninger som bidrar til rask igangsetting av fangst og lagring av CO2. Differansekontrakter som dekker gapet mellom kostnader og inntekter frem til karbonprisen er tilstrekkelig høy. Staten bør også stille garanti for låneopptak.

Infrastruktur

Staten må ta en koordinerende rolle i etablering av lager- og transporttjenester på vegne av fangstaktørene.

Ofte stilte spørsmål

Hva er karbonfangst- og lagring?

Karbonfangst og -lagring brukes i denne sammenhengen om en teknisk metode for å hindre utslipp av CO2 til atmosfæren. Ved CO2-fangst på et forbrenningsanlegg vil man skille CO2-gassen fra resten av røyken fra forbrenningen. Deretter vil CO2-gassen gjøres flytende slik at man kan transportere den til lagringssted. Til slutt pumpes den ned i for eksempel geologiske formasjoner for permanent lagring.

Hvorfor legges det opp til å sende fanget CO2 til permanent lagring?

For Returkraft er det ikke et absolutt mål at den fangede CO2-gassen skal sendes til permanent lagring på havbunnen. Alternativ utnyttelse av CO2 til ulike produkter er svært kraftintensivt. Usikkerhet rundt fremtidig strømpris gjør at dette ikke er realistisk alternativ for Returkrafts karbonfangstprosjekt i dag. Prosjektet tar derfor utgangspunkt i lagring som den mest realistiske løsningen.

Hvorfor er det aktuelt med karbonfangst og lagring på avfallsforbrenning?

Utslippsfri avfallsforbrenning kan sørge for vesentlige bidrag til både lokale og nasjonale klimaforpliktelser. Karbonfangst er den eneste tekniske metoden som kan fjerne CO2-utslipp fra avfall som ikke kan eller bør materialgjenvinnes. Karbonfangst på avfallsforbrenning representerer dessuten en mulighet for karbonfjerning, ettersom man også fanger utslipp fra biogene avfallskilder. Med gode rammevilkår kan karbonfangst også sørge for en ny forretningsmulighet for avfallsforbrenningsanleggene. Dette kan bidra til økte inntekter, som igjen kan balansere kostnadene knyttet til drift av karbonfangstanlegget.

Hvorfor kan ikke Returkraft kutte CO2-utslippet på annet vis?

I motsetning til en del annen industri, kan man ikke kutte utslipp fra avfallsforbrenning gjennom tiltak som energieffektivisering, prosessendringer eller overgang til fornybart råstoff. Størrelsen på CO2-utslippet ved et avfallsforbrenningsanlegg henger nemlig direkte sammen med mengden avfall som leveres til forbrenning. Kort forklart tilsvarer 1 kg avfall 1 kg CO2, og på Returkraft brenner man rundt 130 000 tonn avfall årlig. Karbonfangst er den eneste tekniske metoden som kan fjerne CO2-utslipp fra avfall som ikke kan eller bør gjenvinnes.

Hvorfor kan ikke Returkraft redusere mengden avfall som forbrennes?

Helt siden Returkraft ble etablert i 2010 har man sammen med avfallsselskapene jobbet aktivt med holdningsskapende arbeid og kunnskapsbygging om avfallsreduksjon og sirkulær økonomi. Virksomheten er opptatt av å formidle at det kun er avfall som ikke kan kildesorteres eller ombrukes på noe annet vis som hører hjemme i forbrenningsovnen. Men selv om innbyggerne i regionen klarer å redusere mengden avfall som havner hos Returkraft, vet man at det i uoverskuelig fremtid vil være behov for avfallsforbrenning, blant annet fordi det mangler forbrenningskapasitet i andre deler av landet.

Hvorfor har Returkraft selv tatt initiativ til karbonfangsprosjektet?

Returkraft og Returkrafts eiere er opptatt av å redusere forurensing fra avfall. CO2-fangst på avfallsforbrenning ved Returkraft representerer en mulighet til å fjerne et stort utslippspunkt i regionen, og dermed bidra betydelig i kommunes og fylkeskommunens klimaregnskap. Dette bidrar også til at fjernvarmen Returkraft produserer ved å energigjenvinne avfallet blir karakterisert som utslippsfri. Uten CO2-fangst på avfallsforbrenning vil hverken Kristiansand kommune eller Agder fylkeskommune nå sine klimaforpliktelser. Over tid vil det dessuten av hensyn til kostnadsnivået for håndtering av avfallet være gunstig for innbyggere og kunder at man innfører tiltak som gjør avfallshåndteringen utslippsfri.

Hvor stor betydning vil karbonfangst på Returkraft få i en større sammenheng?

Utslipp fra avfallsforbrenningen på Returkraft er det største punktutslippet i Kristiansand kommune og utgjør 16% av kommunens samlede utslipp (2019). Uten karbonfangst på Returkraft vil det være vanskelig for kommunen og fylkeskommunen å nå sine klimaforpliktelser. Videre utgjør utslippet omtrent 0,3% av det totale utslippet i Norge (2019). Dette virker kanskje ikke som en stor prosentandel i nasjonal sammenheng, men i kombinasjon med andre klimatiltak kan det få stor effekt, blant annet fordi det medfører en mulighet for negative utslipp. Negative utslipp betyr at man fanger CO2-utslipp fra biogene kilder, fanger det permanent og hindrer det fra å gå ut i atmosfæren. På Returkraft er det omtrent like store mengder biogene utslipp som fossile, som også vil kunne fjernes ved fangst.

Vil karbonfangstprosjektet medføre at de offentlige renovasjonsgebyrene blir dyrere?

Renovasjonsgebyrene vil øke i tiden frem mot 2030 uavhengig av karbonfangstprosjektet, ettersom varslet økning i avgiften på CO2-utslipp gjør at det blir dyrere å håndtere avfallet. Med gode rammevilkår for karbonfangst fra staten er det sannsynlig at andelen av finansiering for prosjektet som havner hos innbyggere og kunder vil være lavere avgiften for å slippe ut store mengder CO2.

Ofte stilte spørsmål
Tidslinje
1

Karbonfangst på Returkraft

Fangst av karbon, samt flytendegjøring
2

Transport til mellomlager

Lasting til tankbil og transport til mellomlagring
3

Mellomlagring

Lossing av karbon fra tankbilen til mellomlagringstank og mellomlagring i opptil 4 døgn ved kaikant, og frem til karbon er lastet ombord på båt
4

Transport til permanent lagring

Omfatter skipstransport til permanent lager
5

Permanent lager

Permanent lagring hvor karbon deponeres i egnede geologiske formasjoner langt under havbunnen

Hva trenger vi?

Rammeverk knyttet til CO2-avgift, karbonfjerning og støtteordninger.

CO2-avgift på alt avfall

CO2-avgift ilegges alt avfall uavhengig av hvor det leveres

Omvendt avgift for karbonfjerning

Det må etableres et rammeverk for karbonfjerning slik at negative utslipp utgjør en viktig inntektskilde for karbonfangst. (Venstre foreslår kr 3 000 pr tonn).

Differansekontrakter

Det må innføres ordninger som bidrar til rask igangsetting av fangst og lagring av CO2. Differansekontrakter som dekker gapet mellom kostnader og inntekter frem til karbonprisen er tilstrekkelig høy. Staten bør også stille garanti for låneopptak.

Infrastruktur

Staten må ta en koordinerende rolle i etablering av lager- og transporttjenester på vegne av fangstaktørene.